Saturday, June 16, 2007

L'Occitane - fransk kosmetikk fra naturen


Her om dagen fikk jeg en nærmest sanselig opplevelse da jeg svinset rundt i byen på måfå. Jeg stakk innom en butikk jeg ikke hadde vært i før - og ble der tjue minutter. Det luktet så godt, jeg ble fascinert av konseptet, og jeg nøt det rent estetiske ved å være der inne. I Tønsberg har vi nemlig akkurat fått butikken L'Occitane (Uttales "låksi’tann" med trykk på siste stavelse).

L'Occitans produkter stammer fra Provence og fremstilles etter planteterapi- og aromaterapiprinsipper. De blir testet medisinsk, og ingrediensene er valgt ut fra dyp respekt for mennesker og miljø. De har utviklet det de kaller "ren produksjon": Bruk av miljøvennlig emballasje og et minimun av overflødig innpakningsmateriale. L'Occitane garanterer at ingen av deres produkter er fremstilt ved bruk av barnearbeid. De støtter også bærekraftig utvikling i Burkina Faso gjennom et lokalt kvinnekollektiv som produserer Shea smør. Og tillegg (Fascinerende!): De fleste av L'Occitanes produkter er skrevet i blindeskrift, slik at også svaksynte kan velge sine varer.

Jeg spurte butikkeieren - som for anledningen stod bak kassen - om dette var "som et slags fransk Bodyshop". Det var sånn circa som å banne i kjerka. Dette er noe helt annet. Etter mine tjue minutter der inne så jeg også det at produktenene - og i grunnen hele konseptet - virket mer... Hm. Det virket litt finere, uten å bli snobbete liksom. Selv snuste jeg lenge rundt hyllen med roseprodukter. Bare emballasjen er en fryd for øyet. Tenk 30-tallet, litt shabby chic (selv om uttrykket begynner å bli litt oppbrukt), parfymeflasker fra gamle dager... Noen kremtuber ser ut som tuber med akrylmaling. Hadde sansen for dem.

Jeg endte opp med en liten sommersplash-duft, en håndkrem jeg kjøpte i gave til en venninne (finurlig og nydelig pakket inn) og en fotkrem. Sistnevnte fordi jeg fikk Tønsbergdagen-rabatten en dag på forskudd. Har vel aldri vært noen fotkrem-fantast, men hvorfor ikke prøve noe nytt? Jeg er sikkert litt rar, men fordi tuben ser ut som en akrylmalingstube, blir det liksom litt mer interessant å bruke den :)

Vel - L'Occitane er herved anbefalt :) Butikken finnes foreløpig to steder i Oslo, i Sandvika, Bergen, Stavanger og Tønsberg. Sjekk ellers http://www.loccitane.no/

PS! Etterbarberingsbalm'em for menn har blitt "best i test" i bladet MANN.

4 comments:

Anonymous said...

hii.. fransk bodyshop. nå lo jeg godt:)
ct.

Anonymous said...

Ville bare si at det finnes fire butikker i Oslo.

CC Vest, Skovveien, Hegdehaugsveien og Sandvika Storsenter!

Fantastisk!

Anonymous said...

Ikke særlig naturlig spør du meg. Immortelle fuktighetskremen jeg fikk i gave inneholder alle de hormonforstyrrende parabenene. Linalool og Limonene er allergifremkallende. Disodium EDTA er heller ikke bra(husker ikke hvorfor)

Anonymous said...

Nydelige produkter.